let the fear talk

som vanligt är smärtan inom mig kraftig. ångestattacker är i farten och jag måste kämpa som fan för att ta ett normalt andetag. hjärtat är uppe i hudrasjutti slag per sekund och jag är i en allvarlig fas och som vanligt känns det som om jag kommer dö, dö och dö. fast har vant mig mycke väl med smärtan och ångesten, kanske inte så konstigt eftersom jag bär den vareviga jävla fucking dag. dag ut och dag in & det har vart såhära i drygt tre-fyra år, ääsh palla räkna exakt men överdrivet länge ivarefall.
inte alltid panikattacken pågår, det är nån enstaka gång per dag men jag bär alltid ångesten i min själ, i mitt inre. det är svårt att förklara med ord hur fucking jobbigt och eländigt det är..men vill bara få ut lite. att skriva av mig är en slags terapi för mig.


varför ska jag lida av skiten? varför..
är jag värd detta? är jag värd att måsåhär?
tydligen.. eftersom justjag har fått denna sjukdomen.
jag vill va som alla andra, normal.
ha ett normalt fint psyke. kunna ha frid i tänkandet och må finfint utan besvärligheterna..
men vad jag vill spelar tydligen ingen stor roll utan..
dagarna fortsätter i samma fucking race. jag är fast i en ondcirkel som ba snurrar, runt runt och runt..
det sker aldrig någon förändring och den fortsätter loppet i samma fras.
- åååångest till hundratio procent


och vad innebär ångest då? jo..en enorm oro skapas i kroppen
för en del finns det anledningar till varför men för vissa (som mig) är det bara nåt som är där oavsett..
jamen, alla som någon gång har varit spänd och nervös för något vet att det kan påverkar kroppen även fysiskt. right? man spänner sig, får kanske till och med ont i musklerna, tills det är över och man kan slappna av (inför ett prov, ett svårt beslut eller liknande). om du tänker dig den känslan i kroppen – konstant, då får du snabbt en bild av hur den som har ångest allthetime (som jag) känner sig.
att vara konstant längst ute på kanten påverkar även humöret, ofta kan minsta lilla droppe få bägaren att rinna över. det påverkar även sömn och koncentration, att gå runt och vara konstant på helspänn.

 

den som har ångestsyndrom går ofta omkring och grubblar, cirkelresonemang som tar upp stor del av tiden och oftast är av negativ karaktär. personer med ångest har en fras att byta föremål för sin ångest med jämna mellanrum, och då starta en ny cykel av oro som bidrar till att det är svårt att bryta beteendet..

 


några vanliga symtom:
- hjärtklappning
- magproblem
- muskel- och ledvärk
- sömnproblem
- koncentrationssvårigheter

 

 

jag har allihopa + massa fler.. + depression & OCD symptomen, woohoo.. fuckingshit, as tufft allså..

 

jag har fått en diagnos att jag lider av den absolut djupaste och svåraste drabbningen av en ångest/depression/OCD sjukdom..

 

det enda man kan göra är att "stå ut" med skiten, kämpa & va stark för att lyckas gå egenom detta..

 

man är inte ensamast i världen att må dåligt heller, alla går egenom tuffa tider i sitt liv, vissa längre & vissa kortare. vissa bär sjukdomar och likande medan vissa andra mår dåligt av händelser..du är aldrig ensam om att må skit. den där spralliga och glada tjejen som delar med sig av skratt osvosv kan va den olyckligaste inombords. låt inte utsidan tala för insidan.

"på min utsida kan de verka toppen, men på insidan når jag botten" justför att jag kan fejka flertal leenden för att omgivningen ska må bra, vill inte visa mig för depp inför mina kompisar och liknande, vill inte att mitt mående ska på verka dom så mycke och försöka ha "kul" så länge vi umgås vilket kan va väldigt komplicerat. well..

 

 

kan inte själv ana att jag fortfarande står på fötterna efter all långa tiden med lidandet.

men tromig, i will never give up. jag "hoppas, hoppas och ännu mer hoppas" att bli frisk och bra,

just därför jag inte gerupp för jag försöker så gott som jag kan att hålla hoppet där framme!!

- man vet ju inte vad man missar i framtiden? då allting har försvunnit och man mår prima.


tiden läker alla såren, allting blir bra tillslut & äre inte bra så är det inte slut än. livet är som en brustablett - allt löser sig.

;okej detta är bara citat, men det är "sanna" citat, tror jag verkligen.


jag menar, folk som blivit mobbade och gått egenom en skarptsvåår barndom visar de sig att dom är fett lyckliga när de blivit större och ångrar absolut inte att det fortsatte kämpa i sin svåra situation i yngre åren.


jag har vart på flertal föreläsningar där vuxetfolk som engång mått skit, berättat deras livshistoria och att det nu knappt kan må bättre. har haft kompisar till mig som hatat sitt liv förut  i en långperiod men som älskart mer än nånsin nu och trivs superbra!


så det är inte värt att ge upp, de bättre tiderna kommer alltid. thats life!


man förlorar bara ifall man ger upp allt. man förlorar lyckan och livsglädjen och dedär toppenlivet där framme utan de storaproblemen. så whyyy give up?

* stå ut istället & kämpa på tills du är fri från beskymrerna för allt löser sig.


inte bullshit, bara nåt jag säger utan jag själv mårpiss nu, fine..men man måste våga tro, tro och tro på att det kommer bli bra och lära sig att acceptera besvären så gott man kan, huvudsaken man gör sitt bästa så ska man va nöjd.


VA STARK I ALLA LÄGEN OCH TRO PÅ DIG SJÄLV!!


everything will be okay in the end.



ibland kväver ångesten och depressionen mig så jag är nära på att ge upp hoppet. men starkheten vinner alltid i slutändan.


det är något jag kommer va sjuktstolt över om ett par år.


då jag är frisk - frisk från min sjukdom.



glöminte: du måste tro på dig själv för att någonsin lyckas!



gosh så skönt det va att dela med mig av mitt mående.

- ska till stan en sväng nu! sköt om er, puss♥



tack för ännu mer hopp spåkulan!



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jättebra skrivet! har läst tidigare inlägg där du skrivit av dig också! Du är duktig på det och ger även oss ,mig iallafall, styrka och tro på mig själv.

Du är inte värd att må såhär, tyvärr kan vissa få depression sjukdom, cancer och alla möjliga rejäla sjukdomar bara sådär. Det betyder inte att man är värd att få det, det ingår i vissa människor bara tyvärr.

Hoppas det löser sig med dit snart, håller tummarna sötnos!! Och vill tillägga att jag redan fastnat för din blogg, efter en gång läsning, fortsätt såhär! Va stark och ge aldrig upp! Ha rätt inställning. Kram <3

2011-09-20 @ 14:03:41
Postat av: Anonym

<3

2011-09-20 @ 15:23:39
Postat av: Anonym

det är skit att du mår som du gör, det är du inte värd, du verkar superfin tjej !! fortsätt kämpa vet att du är stark <3

2011-09-20 @ 17:01:05
Postat av: bells

kommer ihåg när du sa "på min utsida kan de verka toppen, men på insidan når jag botten" till någon ute i dagrummet på psyk. jag tänkte länge på det, att jag kanske ser glad ut, skrattar och bryr mig om mitt utseende, men inombords skriker jag av smärta, allt yttre är bara fejk. man kan inte se på någon att den mår psykiskt dåligt. jo vissa kanske, men inte alla. det är därför folk är så jävla dömande, "du ser inte ledsen ut, så då mår du bra" jo kyss mig i arslet på den.



Du förtjänar att må bra, vi förtjänar det.

Massa kärlek till dig gumman <3

2011-09-20 @ 18:34:55
URL: http://handleder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0